måndag 11 oktober 2010

Slott

Nu läser jag "Jorden de ärvde" av Björn af Kleen. Han hade jag kunnat känna lite om jag spelat mina kort rätt, vilket jag nu inte gjorde och det är ju synd eftersom han verkar både trevlig och välklädd.

Förutom att jag inte orkar ta in alla fakta man överöses med i boken om adel och släkter och hektar och gamla fejder, utan bara blir impad över hur väl underbyggd den verkar vara, så är det intressant läsning. Precis som minkodling kan diskriminering alltså rättfärdigas om man bara märker den med "kulturarv", ett bra knep att känna till i andra sammanhang.

Mest chockad är jag dock över hur många slott det finns i Sverige! (Har googlat en hel del under läsningen och funnit ut detta, de radas alltså inte upp i själva boken.) Hade ingen aning, troligen eftersom jag kommer från den landsändan som saknar dem helt och hållet. Men det verkar finnas hundratals.

En gång i Lund hängde jag lite med en dotter till ägaren av en av våra största industrier. Hon hade gått på Sigtuna internatskola och hennes vänner hade rosa ulliga jumperset och pratade varmt om när husfar ordnade våffelkvällar på internatet.
Jag frågade henne en gång lite nyfiket om hon kände några folk som faktiskt bodde på slott, eftersom jag tyckte det lät så gammaldags. Jag antog väl på den tiden att det fanns högst en handfull slott i landet och att de alla numera var nån slags museum, ungefär som Skokloster. Jag trodde att ingen bodde på slotten längre men tyckte det skulle vara intressant att veta hur det låg till.

Jag minns att hon flackade lite med blicken och sade något ganska otydligt, och att min pojkvän skämdes och att jag fattade att det var dumt frågat av mig. Nu fattar jag också varför. Hundratals slott, borgar till och med, gods och herrgårdar lusar ner hela södra sverige. Och visst bor folk på dem. Varenda adelssläkt verkar ha ett par slott.

Det är som om hon skulle ha frågat mig om, ja, kanske om jag kände några riktiga lappar och om de i så fall hade renarna med sig överallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar